Selecteer een pagina
Home > Kenniscentrum > Hoe voorkom je falende taken in SOLIDWORKS PDM?

Hoe voorkom je falende taken in SOLIDWORKS PDM?

05/12/2023

Je hebt je taken gedefinieerd in SOLIDWORKS PDM. Maar soms kan het gebeuren dat een taak faalt. Hoe kan dat? Je leest het in dit artikel.
Hoe voorkom je falende taken in SOLIDWORKS PDM
Je hebt je taken gedefinieerd in SOLIDWORKS PDM. Maar soms kan het gebeuren dat een taak faalt. Hoe kan dat? Falende taken in PDM kunnen verschillende redenen hebben. In dit artikel beschrijven we hoe je zelf onderzoek kunt doen om de oorzaak te achterhalen.
Het begint met het verkrijgen van de Admin rechten van PDM. Je dient immers in de Administration tool te kunnen. Maak voordat je echt van start gaat altijd een back-up van de taak waar je mee bezig gaat, zodat je altijd weer opnieuw kunt beginnen. Dat doe je met een rechtermuisklik op de taak en dan te kiezen voor ‘copy’.

Het eerste onderzoek: Rechten op de locatie

Soms kan het zijn dat een taak op een locatie neergezet wordt, maar dat de gebruiker géén rechten heeft om de bestanden weg te schrijven op deze locatie. Om hierachter te komen navigeer je naar de ‘Administration tool’ > ‘Tasks’. Je dubbelklikt op de taak en kiest vervolgens voor ‘Output File Details’ > ‘Default path’. Controleer of je toegang hebt als user en dus zelf een bestand mag plaatsen.
Falende PDM taken

Het tweede onderzoek: Log bestanden

Faalt een taak, dan wordt een bestand neergezet met bruikbare informatie die gebruikt kan worden voor extra onderzoek. Maar waar wordt het bestand neergezet? Dat stel je zelf in door te navigeren naar de ‘Administration tool’ > ‘Tasks’. Vervolgens dubbelklik je op de taak en kies je voor ‘Output File Details’ en ‘Error log folder’.
Ga naar de desbetreffende locatie en open de log. Soms staat er een algemene melding, maar het kan ook zijn dat het bestand al geopend is. Sluit dan het bestand en probeer de taak opnieuw te starten.
Falende PDM taken

Het derde onderzoek: Nieuw/standaard script

Bij een falende taak in PDM kan het ook zijn dat de fout voortkomt door het script waar gebruik van gemaakt wordt. Deze zou dan tijdens de ‘task’ niet meer goed zijn. Om hierachter te komen kan je het volgende doen:

Navieer naar ‘Administration tool’ > ‘Tasks’ en klik met de rechtermuisknop op de taak. Kies vervolgens voor ‘Copy’, om een back-up te maken. Ga vervolgens naar de taak door dubbel te klikken op de taak en te kiezen voor ‘Advanced scripting options’.

Klik op ‘Reset…’ om het script te resetten. Zorg ervoor dat de ‘SOLIDWORKS version to use:’ op ‘Use default’ staat. Test vervolgens of de taak het doet. Mocht dit zo zijn, dan is er iets mis met het script. Neem contact op met de Helpdesk, we helpen je graag verder.

Falende PDM taken

Heb je vragen over Design & Engineering?

Of hebben we naar aanleiding van deze pagina je interesse gewekt? Neem contact met ons op en we vertellen je graag alles. 

Contact met CAD2M'er
Contact Bas CAD2M

Dit vind je vast ook interessant