Selecteer een pagina
Home > Kenniscentrum > Het maken van kleurlagen in een DXF

Het maken van kleurlagen in een DXF

30/08/2018

Kenniscentrum

Sommige lasersnijders kunnen automatisch kleurenlagen herkennen uit DXF-bestanden. Op basis van de kleur in het DXF-bestand maakt de machine een gravure of snijdt de geometrie. Bij een conventionele DXF-export moet je de export in Draftsight bewerken en daarna de kleurencodering maken. Dit is een proces die we kunnen automatiseren met de SOLIDWORKS Map File functie. We halen hiermee een herhalende taak uit je dagelijkse werkroutine. Op deze pagina laten we zien hoe de export rechtstreeks vanuit een 3D-plaatwerkbestand kan worden opgezet. Tevens laten we zien hoe het automatisch kan worden gegenereerd met behulp van een PDM-taak.

DXF export opties

De eerste stap is het inschakelen en instellen van de juiste map file. Om de exportopties van een DXF te bewerken, moet een bestand geopend zijn. Met het bestand geopend, ga naar Tools – Options – Export – DXF. In de DXF exportopties kunnen we ook de output versie en de spline handling besturen, maar we zijn geïnteresseerd in de map file. Vink Enable aan.

Na het aanmaken van de map file, slaan we deze op. Vervolgens gaan we terug naar deze opties en vullen we de locatie in. Voor nu vinken we het vakje Don’t show mapping on each save niet aan, we komen hier later voor terug. Nu de opties ingesteld zijn, kunnen we doorgaan met de export.

SOLIDWORKS Map file
SOLIDWORKS Map file

Plaatwerk export

We willen tekst graveren en gaten maken in het plaatwerkdeel hieronder. Ik heb een schets in het hoofdmodel gebruikt voor de tekst. Bonus tip: Ik gebruik het lettertype OLF SimpleSansOC, dit is een enkellijns lettertype en is altijd beschikbaar in SOLIDWORKS. Om dit plaatwerk naar DXF te exporteren, klik je met de rechtermuisknop op het model en selecteer je Export to DXF / DWG.

Dit brengt de Property Manager voor de DXF-output naar voren. We selecteren de plaatwerk optie en kiezen ervoor om de Bend lines, Sketches en Geometry te exporteren.

Na bevestiging met het groene vinkje wordt er geen voorbeeld getoond, maar vraagt SOLIDWORKS ons om de map file aan te maken. Wanneer we de export direct vanuit het 3D-model maken, gebruiken we Define Layers en Map Entities. Map Colour kan gebruikt worden wanneer je een 2D tekening hebt. De export rechtstreeks vanuit 3D heeft minder mapping-opties dan bij 2D. We kunnen alleen alle schetsen van het model aan 1 laag toewijzen, inclusief de guidelines. Bij het exporteren van een 2D kan een onderscheid worden gemaakt tussen centrelines, guidelines, etc.

Onder Define Layers creëren we lagen die aanwezig moeten zijn in het DXF-bestand. In het voorbeeld: Geometry wit), Engraving (rood) en Bendlines (blauw). Onder Map Entities geven we aan welke entiteit in welke laag komt. Vergeet niet de map file op te slaan. 

SOLIDWORKS DXF Define layers

Het voorbeeld is correct en we maken de export. In DraftSight verifiëren we het resultaat en zien we dat de lagen met de juiste kleur zijn aangemaakt. Nu we tevreden zijn met het resultaat, gaan we terug naar de DXF-opties en vinken we het vakje Don’t show mapping on each save aan.

Layers manager

Automatisering in SOLIDWORKS PDM

Het beschreven proces in SOLIDWORKS is semi-geautomatiseerd. Wanneer een onderdeel gereed is, moeten we handmatig een DXF creëren van elk bestand dat we hebben gemaakt. In PDM Professional kan dit in een taak worden opgenomen. Wanneer een onderdeel bijvoorbeeld gereed is voor productie, wordt het goedgekeurd en ondergaat het een transitie. In deze transitie wordt een DXF gemaakt. Met behulp van een map worden specifieke schetsen naar specifieke lagen geëxporteerd. Ten slotte wordt de DXF in een opgegeven bestandsmap geplaatst. Bij CAD2M hebben we een custom task gemaakt die de naam van de schets ophaalt en naar de overeenkomstige laag exporteert.
SOLIDWORKS Map file

Wij helpen je graag met design- & engineering

De mogelijkheden met CAD2M zijn eindeloos en geen vraag is ons te gek. Neem contact op en we leggen je alles uit. 

Contact met CAD2M'er

Dit vind je vast ook interessant